vasael.ir

کد خبر: ۱۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲ - 11 April 2020

معرفی کتاب | مهدویت و آرامش روان

وسائل ـ اندیشه مهدویت برای پیروان مذهب شیعه، بستر مناسبی را جهت کسب تجربه های معنوی فراهم کرده است؛زیرا ارتباط عمیق عاطفی با امامی که او را حاضر غائب می دانند، وجود دارد؛با این احساس حضور، ارتباط عمیق و صمیمی با امام زمان علیه السلام برقرارمی شود

به گزارش خبرنگار وسائل، جوامع بشری در طول تاریخ خود همواره معرفی کتاب| مهدویت و آرامش رواندنبال آرامش روحی بوده اند و هستند و به تعبیر امروزی سعی در دستیابی به بهداشت روانی خود و افراد جامعه دارند. امروزه اضطراب و تشویش ذهنی و عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی گریبان گیر بشر شده و نگرانی جدی برای جوامع فراهم ساخته است.

اتفاقا در کشورهای به اصطلاح توسعه یافته، میزان اضطراب ها، استرس ها و مشکلات روانی بیش از دیگر کشورهاست. آمار روزافزون بیماران روانی بستری در بیمارستان های غرب موید این حقیقت است. بی گمان امروزه دست نیاز بشر فراتر و فریاد احتیاج و نیازمندی اش به تعالیم حیات بخش الهی بلندتر از هر زمان دیگری است؛ زیرا به هر راهی پانهاده از بیراهه ها سردرآورده و جز گرفتاری و غوطه ورشدن در ورطه تباهی و انحراف، سرانجامی نداشته است. بدین رو موضوع بهداشت روانی، یکی از مهمترین مسائل انسان معاصر است. گمشده انسان متمدن قرن فنآوری های مدرن، شادکامی و رضایت مندی از داشته های زندگی است.

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

جمعی از اندیشمندان غربی شاخصه هایی برای بهداشت روانی برشمرده اند که بدان در کتاب اشاره شد. بر فرض محدود بودن شاخصه های بهداشت روانی به آرای آنها، می توان مولفه های بهداشت روانی را در اندیشه مهدویت جستجو کرد.

 

مهدویت و تجربه های معنوی

اریک فروم، عشق به خدا را از عشق های برتر و سازنده و نشانه سلامت روان معرفی می کند و مزلو، تجربه های عرفانی یا اوج را از مولفه های سلامت روان تلقی می کند.

البته مراد کسانی مانند مزلو، ویلیام جیمز و دیگران از تجربه های عرفانی، دقیقا با نوع مذهبی آن یکی نیست؛ولی آن را نیز در برمی گیرد. وجه مشترک میان دیدگاه بسیاری از روانشناسان و بیان آموزه های دینی در باب تجربه های عرفانی نوعی توجه به موضوعات روحانی و شهودی، ورای دنیای محسوس به حس ظاهری است. این امر از گذر باورهای دینی از جمله: مهدویت، به صورتی نیکوتر حاصل می شود.

اندیشه مهدویت برای پیروان مذهب شیعه، بستر مناسبی را جهت کسب تجربه های معنوی فراهم کرده است؛زیرا ارتباط عمیق عاطفی با امامی که او را حاضر غائب می دانند، وجود دارد؛با این احساس حضور، ارتباط عمیق و صمیمی با امام زمان علیه السلام برقرارمی شود. در احادیث شریف آمده است، کسانی که غیبت امام زمان علیه السلام نزد آنان به منزله مشاهده باشد، همیشه امام را حاضر و ناظر می بینند.

امام سجاد علیه السلام به ابو خالد کابلی فرمودند: " مردم زمان غیبت حضرت مهدی علیه السلام که معتقد به امامت او هستند و منتظر ظهورش نشسته اند بافضیلت ترین مردم دنیایند؛زیرا خدا به آنان عقل و فهمی عطا کرده است که غیبت در نزدشان به منزله ظهور و مشاهده است. آنها مانند مجاهدان در رکاب پیامبراند..."به باور شیعیان، در عصر انتظار می توان شخص منجی را دید و با او سخن گفت که در اصطلاح، آن را ارتباط دیداری و گفتاری با منجی می نامیم.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «هر چند موضوع مهدویت از دیرباز محل بحث و گفت و گوهای فقها، متکلمان، محدثان و مورخان مسلمان بوده و هر یک از آنان با توجه به حوزه پژوهشی و مطالعاتی خود، وجهی از وجوه مختلف آن را بررسی کرده اند، باید اذعان کرد که به طور گسترده به ابعاد روان شناختی مهدویت پرداخته نشده است.

متأسفانه دانشمندان علوم رفتاری، همچون روان شناسان نیز، تاکنون به این موضوع مهم و اثرگذار، توجه چندانی نداشته اند. با بررسی ابعاد روان شناختی مهدویت، مشخص می شود، اعتقاد به مهدویت تنها یک تئوری و باوری اسلامی با رنگی دینی نیست؛بلکه ریشه در یکی از ویژگی های ذاتی و فطری انسان، یعنی امید دارد و دارای تجلیات و رویکردهای معرفتی، اخلاقی و عاطفی است.

با تبیین ابعاد روان شناختی مهدویت، دفاع از آن، جذابیت و مقبولیت بیشتری پیدا می کند و از مهجور بودن بیرون می آید».

هر چند یکی از دغدغه های مهم انسان ها در همه دوره های تاریخ، سلامت روانی در کنار سلامت جسمانی بوده است، به نظر می رسد در عصر حاضر که فشار روانی، بیماری تمدن جدید نامیده شده و روز به روز بیماری های روانی در دنیا گسترش یافته و توجه بشر به مقوله بهداشت روان، دوچندان شده است؛ از این رو، سازمان بهداشت جهانی بخش خاصی به نام خدمات بهداشت روانی پدید آورده و در سال 1961 میلادی، جنبش بزرگ روان پزشکی اجتماعی در آمریکا آغاز شد که برخی روانشناسان و روان پزشکان، آن را انقلاب بزرگ سوم نامیدند و در اوایل قرن بیستم، نهضت جدید بهداشت روانی را پی ریزی کردند.

جوامع بشری در طول تاریخ خود، همواره دنبال آرامش روحی بوده اند و هستند و به تعبیر امروزی، سعی در دستیابی به بهداشت روانی خود و افراد جامعه دارند. امروزه اضطراب و تشویش ذهنی و عوارض ناشی از آن، در زندگی فردی و اجتماعی گریبان گیر بشر شده و نگرانی جدی برای جوامع فراهم ساخته است.

اتفاقا در کشورهای به اصطلاح توسعه یافته، میزان این اضطراب ها، استرس ها و مشکلات روانی بیش از دیگر کشورهاست. آمار روزافزون بیماران روانی بستری در بیمارستان های غرب، مؤید این حقیقت است.

بی گمان امروزه دست نیاز بشریت فراتر و فریاد احتیاج و نیازمندی اش به تعالیم حیات بخش الهی بلندتر از هر زمان دیگری است؛زیرا به هر راهی پا نهاده سر از بیراهه ها درآورده و جز گرفتاری و غوطه ور شدن در ورطه تباهی و انحراف، سرانجامی نداشته است. بدین رو موضوع بهداشت روانی، یکی از مهم ترین مسائل انسان معاصر است. گمشده انسان متمدن قرن فن آوری های مدرن، شادکامی و رضایتمندی از داشته های زندگی است.

 

این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است.

فصل اول مفاهیم

فصل دوم تحلیل روانشناختی مهدویت

فصل سوم مهدویت و شاخصه های بهداشت و روان

فصل چهارم تاثیر مهدویت بر بهداشت روان

فصل پنجم مهدویت و روان درمانی

کتاب مهدویت و آرامش روان نوشته محمد سبحانی نیا در سال 1395 با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 8500 تومان در 175 صفحه از سوی انتشارات کتاب جمکران چاپ و روانه بازار شده است./601/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۳۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۱۳:۱۱